ALLMÄNNA VILKOR
Vi, leverantörer av webbplatsen www.vaidasimplifybeauty.se, är Vaida Simplify Beauty AB, registreringsnummer 559470-3638, beläget på Överforsvägen 11, 148 91 Ösmo, Sverige. Termerna "vi, våra, våra och oss" nedan hänvisar till Vaida Simplify Beauty AB.
För att registrera ett användarkonto hos oss eller för att köpa produkt(er) via vår webbplats måste du vara 18 år gammal. Om du är under 18 år måste du ha föräldrarnas godkännande och vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom att köpa produkt(er) från vårt sortiment, ansöka om kredit, registrera ett användarkonto hos oss, använda någon av våra tjänster på vår webbplats och/eller använda någon av våra mobiltelefon applikationer, godkänner du våra nuvarande allmänna villkor och därmed bekräfta att informationen du lämnar om dig själv är korrekt.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor vid behov, utan föregående meddelande. Den version av villkoren du accepterar vid tidpunkten för din beställning gäller för ditt köp.
Företagsinformation
E-post till kundtjänst:
vaidajancenkaite@gmail.com
Kundtjänst öppettider:
Måndag till fredag: kl. 08.00 - 17.00.
Olika kontaktuppgifter finns på vår kundtjänstsida.
Kundtjänst och returadress:
Vaida Simplify Beauty AB
Överforsvägen 11,
148 91 Ösmo
Butikens besöksadress:
Floravägen 3, 149 31 Nynäshamn
Registreringsnummer:
559470-3638
Priser & avgifter
Våra priser och avgifter kan komma att ändras på grund av omständigheter utanför vår kontroll, såsom väsentligt ändrade råvarupriser, valuta fluktuationer eller ändrade momssatser. Alla priser inkluderar 25% moms. Om momssatsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter därefter.
Fraktavgifter
Fri frakt gäller för vanliga paket över angivet belopp. För vanliga paket med lägre beställnings värde tillkommer en fraktavgift. I kassan kan du se de leverans alternativ och tider som erbjuds för din specifika beställning, baserat på typ av produkt och din plats. Se aktuella priser nedan.
Fraktavgift för normala paket beställningar över 400 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter)
0 kr
Fraktavgift för normala paket beställningar mellan 1-399 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter)
39 kr
Fraktavgift för PostNord Express (småpaket till brevlåda, större till utlämningsställe)
39 kr
Fraktavgift för PostNord Pick-up Point
39 kr
Hemleverans med PostNord
79 kr
Hemleverans med PostNord
39 kr
Hemleverans av Budbee
39 kr
Returavgift
79 kr
Outlöst paketavgift
79 kr
Betalningsmetoder
Vi erbjuder följande betalningsmetoder:
Kortbetalning
När du väljer kort betalningsmetod betalar du med ditt betal-/kreditkort direkt i kassan. Vi använder 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer för att säkerställa ett säkert köp. Vi accepterar Klarna, Visa, Mastercard, American Express och Swish. Ditt kort kommer att debiteras direkt vid köp.
Månadsfaktura
Vi erbjuder betalningsmetoden Faktura genom vår partner Klarna.
-
Betala senare med Klarna
-
Ekonomi med Klarna
-
Betala nu eller senare med Klarna
Levererings metoder
I kassan kan du se de leverans alternativ som erbjuds för din beställning, som varierar beroende på typ av produkt och din plats. Gör dina val för leveranssätt och se till att dina kontaktuppgifter och adress är korrekta innan du bekräftar beställningen, eftersom de inte kan korrigeras efter att beställningen har gjorts. Om det blir betydande leveransförseningar kan köpet hävas. Vi erbjuder följande leveranssätt:
Post Nord Express
Levereras direkt till din brevlåda som paket eller till ett uthämtnings ställe för större paket. Fri frakt gäller för beställningar över 400 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter). För beställningar mellan 1-399 SEK är fraktavgiften 79 SEK.
Post Nord Hemleverans
Leverans direkt till din dörr på vardagar för 79 SEK vid köp under 400 SEK. Fri frakt gäller för beställningar över 399 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter). För beställningar mellan 1-399 SEK är fraktavgiften 79 SEK. Du kommer att få ett SMS från transportören för att välja datum och tid för leveransen. Det går även bra att få paketet levererat även om du inte är hemma. Detta alternativ kan väljas vid val av leveranstid. Om du har begärt att paketet ska lämnas vid din ytterdörr utan en signatur, är du ansvarig för paketet från det ögonblick föraren lämnar leveransen.
Budbee Box
Levereras till vald Budbee-box mot en tilläggsavgift på 39 SEK. Fri frakt gäller för beställningar över 400 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter). För beställningar mellan 1-399 SEK är fraktavgiften 39 SEK.
Budbee hemleverans
Leverans direkt till din dörr på vardagar för 79 SEK vid köp under399 SEK. Fri frakt gäller för beställningar över 400 SEK (efter avdrag för eventuella rabatter). För beställningar mellan 1-399 SEK är fraktavgiften 79 SEK. Leverans sker från eftermiddag till kväll med förnybar diesel eller el. Du kan välja datum och tid för din leverans och spåra den i realtid.
Ångerrätt
Du har ångerrätt enligt gällande lagstiftning vilket är 14 dagar från den dag du mottagit din vara eller den sista varan i en beställning där varorna levereras separat vid olika tillfällen. Med vissa undantag har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varorna du har köpt, men endast i den utsträckning det är nödvändigt för att fastställa varornas egenskaper och funktionalitet. Ångerrätten gäller alla varor på vår hemsida, med undantag för kosmetika om förseglingen är bruten. Ångerrätten gäller inte heller specialtillverkade produkter, det vill säga varor tillverkade enligt kundens unika specifikationer.
Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du tydligt meddela oss detta inom 14 dagar. Om tidsfristen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag förlängs den till följande arbetsdag. Du har då 14 dagar på dig att returnera din beställning. För att enkelt använda din ångerrätt, följ retur instruktionerna som finns i vår retur policy. Du kan registrera din retur online på vwww.lenoites.com/pages/returpolicy . Om du behöver hjälp, vänligen kontakta vår kundtjänst .
Lämna tillbaka din oanvända vara med alla taggar intakta i originalförpackningen, eller om förpackningen är oanvändbar kan du använda lämplig likvärdig förpackning. Se till att varan är väl förpackad för att skydda den under transporten. Spara ditt retur kvitto tills du får en bekräftelse på att din retur har behandlats; det fungerar som bevis på retur.
Genom att returnera varan inom tidsfristen behöver du inte meddela oss på annat sätt om du inte önskar det. Om du väljer att kontakta oss på annat sätt finns en standardblankett för utövande av ångerrätten på Konsumentverkets hemsida ( www.konsumentverket.se ) som du kan använda. Du behöver dock inte använda formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte ange någon anledning för att utöva ångerrätten. Var tydlig i din kommunikation med oss att du vill utnyttja din ångerrätt och vi rekommenderar att du uppger ditt kund nummer, order nummer och annan relevant information för att undvika fel och förseningar. Om du kontaktar oss via e-post får du kort därefter en bekräftelse på att ditt mejl har tagits emot. Observera att att avstå från att hämta ut din leverans utan att ge oss ett tydligt meddelande inte räknas som utövande av ångerrätten. Din leverans kommer automatiskt att returneras till oss efter angiven tid, men du kommer att debiteras en outlöst paketavgift på 79 SEK.
En returavgift på 79 SEK per paket tas alltid ut för returer. Om du returnerar hela din beställning återbetalar vi ingen fraktkostnad på 79 SEK. Om du väljer att endast returnera en del av din beställning kommer vi inte att återbetala några fraktkostnader eller extra avgifter, eftersom dessa avgifter är oberoende av antalet beställda varor.
Återbetalning sker så snart som möjligt och senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om utnyttjande av ångerrätten. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur. Om din hantering av varan har orsakat en värdeminskning eller om originalförpackningen saknas eller är skadad kan avdrag göras för värdeminskningen. Avdraget kommer att bedömas från fall till fall. Återbetalning kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde för köpet. Om du betalat med bankkort kan det ta några extra dagar innan pengarna syns på ditt konto på grund av bankens handläggningstid.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Med vissa undantag har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varorna du har köpt, men endast i den utsträckning det är nödvändigt för att fastställa varornas egenskaper och funktionalitet. Ångerrätten gäller alla varor på vår hemsida. Det gäller dock inte kosmetika om förseglingen är bruten. Ångerrätten gäller inte heller för specialtillverkade produkter, det vill säga varor tillverkade enligt kundens unika specifikationer.
Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du mottagit din vara eller den sista varan i en beställning där varorna levereras separat vid olika tillfällen. Vi ber dig att returnera din oanvända vara inom 30 dagar med alla taggar intakta i originalförpackningen, eller om förpackningen är oanvändbar kan du använda lämplig likvärdig förpackning. Se till att varan är väl förpackad för att skydda den under transporten. Spara ditt returkvitto tills du får en bekräftelse på att din retur har behandlats; det fungerar som bevis på retur. För att enkelt använda din returrätt, följ returinstruktionerna som finns i vår returpolicy. Om du behöver hjälp, vänligen kontakta kundtjänst .
En returavgift på 79 SEK per paket tas alltid ut för returer. Om du returnerar hela din beställning återbetalar vi ingen fraktkostnad på 79 SEK. Om du väljer att endast returnera en del av din beställning kommer vi inte att återbetala några fraktkostnader eller extra avgifter, eftersom dessa avgifter är oberoende av antalet beställda varor.
Återbetalning sker så snart vi har tagit emot returen och behandlat den, vilket normalt tar cirka 2-3 veckor från det datum du skickade returen. Om din hantering av varan har orsakat en värdeminskning eller om originalförpackningen saknas eller är skadad kan avdrag göras för värdeminskningen. Avdraget kommer att bedömas från fall till fall. Återbetalning kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde för köpet. Om du betalat med bankkort kan det ta några extra dagar innan pengarna syns på ditt konto på grund av bankens handläggningstid.
Outlösta paket
Vi tar ut en avgift på 79 SEK för försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid. Avgiften täcker de faktiska kostnaderna för frakt, retur och hantering.
Hur man återvänder
Följ retur instruktionerna som finns online i vårt retur formulär . En returavgift på 79 SEK per paket tas alltid ut för returer. Om din retur är ett klagomål eller om du har fått fel vara debiteras inga avgifter för retur eller frakt.
Klagomål
Enligt konsumentköplagen har du rätt att klaga på fel på en vara inom tre år från det att du mottagit varan, förutsatt att felet är original. Ett ursprungligt fel behöver inte vara uppenbart omedelbart. Observera att du måste kontakta oss angående reklamationen "inom rimlig tid" efter att du upptäckt defekten; inom två månader anses vara skälig tid. Kontakta oss via reklamationsformuläret du hittar under "kundservice" på vår hemsida. Beskriv defekten och bifoga bilder på skadan/potentiellt skadad förpackning, gärna tagna från olika vinklar. Kundtjänst kommer då att svara med förslag på åtgärder baserat på typen av defekt. Om du accepterar eventuell prisavdrag/ersättning som lösning avsäger du dig framtida krav för det särskilt ersatta felet. Om du vill returnera varan direkt för bedömning utan att kontakta oss, följ de medföljande returinstruktionerna och välj lämpligt returalternativ för en skadad vara. Följ returinstruktionerna som finns online i vårt returformulär för att skicka tillbaka paketet. Om du behöver hjälp, vänligen kontakta kundtjänst . När du returnerar en vara är det viktigt att behålla ditt returkvitto tills ditt klagomål har behandlats av oss. När vi har tagit emot den anspråkade varan kommer vår returavdelning att avgöra om reklamationen godkänns. För de flesta typer av varor hävs köpet vid godkänt reklamation och återbetalning utfärdas. Eventuell återbetalning kommer att göras så snart som möjligt men senast 30 dagar efter att vi mottagit varan från dig, och kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde för köpet. Vid ett godkänt reklamation täcker vi frakten, returfrakten och eventuella ytterligare avgifter för varan du har gjort anspråk på. I händelse av ett nekat klagomål kommer varan att returneras till dig.
Transportskador
Om det finns synliga transportskador vid leverans, meddela föraren när du tar emot varan. Föraren gör en anteckning på följesedeln. Anmäl skadan till oss omedelbart, senast inom tre dagar. Det är viktigt att packa upp föremålet och inspektera det för att upptäcka dolda och synliga skador. När du gör en skadeanmälan, vänligen maila oss med information och bilder på förpackningen och det skadade föremålet, gärna taget från olika vinklar.
Ersättning
Om du har ångrat ditt köp på grund av försenad leverans sker återbetalning inom 14 dagar. Återbetalning för returer eller reklamationer sker så snart vi mottagit varan och behandlat returen/reklamationen. Återbetalning kommer att göras med samma betalningsmetod som användes för köpet. Vid kortbetalning sker återbetalningen till samma kort som pengarna togs från. Observera dock att det kan ta några extra dagar innan pengarna syns på ditt konto på grund av bankens handläggningstid.
Tvister
Vid tvister som vi inte kan lösa rekommenderar vi att du kontaktar Allmänna reklamationsnämnden (Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm). Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan också använda onlineplattformen för klagomål som finns på Europeiska kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om dina konsumenträttigheter rekommenderar vi att du besöker Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se.
Support och tillgänglighet
Vårt mål är att svara på e-postförfrågningar inom 24 timmar från det att vi tar emot din förfrågan. Observera att denna svarstid endast gäller under vardagar och för förfrågningar relaterade till genomförda köp och beställningar. I de fall vi inte har svarat på ditt mejl inom 48 timmar kommer vi att meddela dig om förseningen och orsaken till den. För mer komplexa supportfrågor, såsom klagomål eller transportrelaterade frågor, kan hanteringstiden bli längre.
Övrig
Presentkort
Vi erbjuder givetvis presentkort. Ange "presentkort" i sökfältet på vår hemsida för att se de tillgängliga valörerna. Ange mottagarens e-postadress, namn och en hälsning. Du kan betala för presentkortet som vanligt i kassan, och det skickas via e-post till angiven mailadress. Presentkort kan endast beställas med kortbetalning. Presentkortet har en unik kod som du kan ange i kassan när du vill använda det. Om du inte spenderar hela beloppet på en gång kan du helt enkelt använda samma kod för ditt nästa köp. Giltighetstiden för presentkort är 24 månader.
Bedrägeri
Vi rapporterar alla fall av bedrägeri, dataintrång och försök till bedrägeri till myndigheterna. Vi förbehåller oss rätten att avböja eller avbryta ditt köp om vi har anledning att misstänka bedrägeri, dataintrång eller annat missbruk av vår webbplats.
Färgrepresentation, etc.
Eftersom olika datorskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgrepresentationen kan vi inte garantera att färgerna på produkterna matchar de bilder som visas när du besöker vår webbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Skicka inte förskott
Vi ansvarar inte för pengar, checkar eller frimärken som skickas med post.
Force majeure
Vaida är befriat från ansvar för underlåtenhet att uppfylla vissa förpliktelser enligt dessa Allmänna Villkor om underlåtenheten beror på force majeure-förhållanden enligt nedan, och omständigheterna förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Force majeure-förhållanden inkluderar bland annat myndigheters handlingar eller underlåtenhet, ny eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikter, blockader, bränder, översvämningar, sabotage eller större olyckor. Till force majeure räknas även officiella beslut som påverkar marknaden och produkterna negativt, såsom beslut om varningstexter, försäljningsförbud etc. eller en onormal nedgång på marknaden.
PERSONUPPGIFT POLICY
Vaida Simplify Beauty AB , organisationsnummer 559470-3638, Överforsvägen 11, 148 91 Ösmo, Sverige behandlar personuppgifter i enlighet med tillämplig lag, inklusive EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
Termerna "vi", "vårt", "oss" och "vårt" som används nedan hänvisar till Vaida Simplify Beauty AB.
1. DATASKYDDSMÅL
Vaida Simplify Beauty AB har utsett en data skyddsombud (DPO). DPO ansvarar bland annat för att övervaka att Vaida Simplify Beauty AB behandling av personuppgifter följer gällande lagstiftning. För att få kontaktuppgifter, vänligen maila vaidajancenkaite@gmail.com.
2. BEHANDLADE PERSONUPPGIFTER
Den information som behandlas inkluderar personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från andra. Personuppgifter du lämnar till oss, såsom när du gör ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar ett användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller utövar dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen, är bl.a. uppgifter som ditt namn, adress, personligt identifierings nummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.
Personuppgifter som vi samlar in från dig inkluderar detaljer när du gör ett köp hos Vaida Simplify Beauty AB, när du kontaktar oss och när du använder vår webbplats, ditt användarkonto eller sociala medier (Facebook, Instagram). Sådan information omfattar ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kund data, IP-adress, operativsystem, information om hårdvaran och mjukvaran du använder, webbläsarinställningar, tidszon, data som samlats in från cookies, detaljer relaterade till dina kontakter med oss inklusive inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (såsom geografisk plats, sessions längd, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen och information om din andra användning av våra tjänster och produkter), sök- och köp historik, order nummer, vilka varor du har besökt eller lagt till i vår kundvagn, betalningsmetoder och konto saldo, och om du har köpt din vara på kredit, betalningsinformation, samt din aktivitet på vår sidor, sociala nätverk och vår webbplats. Personuppgifter om dig som vi får från andra kan innefatta e-postmeddelanden och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje part, som Vaida Simplify Beauty AB därför kommer att behandla. Vid behov kommer Vaida Simplify Beauty AB att informera dig som tredje part om behandlingen.
3. VARFÖR OCH PÅ VILKEN RÄTTSLIG GRUND BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
För kundtjänst och Customer Relationship Management
Vi behandlar namn, adresser, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadresser, köp historik, order nummer, betalningsinformation och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss för att ge dig god kundservice och för att hantera vår kund relation med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer om du väljer att använda det för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller vidta åtgärder innan vi tecknar ett avtal, alternativt vårt berättigade intresse av att tillhandahålla god service om du inte är en kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål har företräde framför alla potentiella intressen du har av att skydda din personliga integritet.
Om du inte tillhandahåller ovan nämnda personuppgifter kommer vi inte att kunna leverera våra produkter till dig eller på annat sätt uppfylla våra åtaganden gentemot dig.
För kreditgivning Vi behandlar information om dig och ditt köp för att du ska kunna göra köp på kredit. Av denna anledning kommer vi att behandla ditt kund nummer, köp historik, kreditinformation såsom din beviljade kredit och ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.
För marknadsföring Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadresser, din aktivitet på våra sidor, din köp historik, order nummer, data som samlats in från cookies och information om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanj erbjudanden, samt påminnelser om varor som finns kvar i din kundvagn till dig via e-post, SMS, "pushnotiser" eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar nyhetsbrev till dig är ditt samtycke, vilket vi antingen får när du registrerar dig som användare hos Vaida Simplify Beauty AB eller i samband med ditt köp av produkter ur vårt sortiment. Du ger ditt samtycke genom att aktivt markera en eller flera rutor på vår sida. Du kan återkalla ditt samtycke på samma sätt genom att avmarkera rutorna på vår sida. När vi behandlar dina personuppgifter för att skicka "pushnotiser" med marknadsföring till dig är den rättsliga grunden samtycke. Du ger ditt samtycke genom att aktivera "push notifications" på din mobiltelefon och drar tillbaka ditt samtycke genom att inaktivera "push notifications" på din mobiltelefon. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar kampanjerbjudanden och påminnelser om varor som finns kvar i din varukorg till dig bygger på en intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att marknadsföra våra produkter. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för nämnda ändamål väger tyngre än ditt potentiella intresse av att skydda din personliga integritet. Vi använder även Google i vår marknadsföring; du kan läsa mer om deras policy för datahantering.
För automatiskt beslutsfattande eller profilering
För att utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden åt dig kan vi automatiskt samla in och analysera information om dig. Sådan information inkluderar ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kundinformation, IP-adress, operativsystem, information om hårdvaran och mjukvaran du använder, webbläsarinställningar, tidszon, detaljer relaterade till dina kontakter med oss, information om din surfvanor, sök- och köp historik, order nummer, vilka varor du har besökt eller lagt i vår kundvagn, betalningsmetoder och konto saldo, och om du har köpt din vara på kredit, samt dina andra aktiviteter på våra sidor, data samlas in från cookies, sociala nätverk och vår webbplats. Baserat på resultaten av denna analys av ditt användarbeteende (så kallat profilering) förser vi dig sedan automatiskt med anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror att du kommer att tycka är intressanta och relevanta. För närvarande finns det inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller väsentligt på något annat sätt. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är en intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att utveckla vår verksamhet och, så långt det är möjligt, för att undvika att störa dig i onödan och för att förse dig med material, inbjudningar och erbjudanden som matchar dina preferenser och behov. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål har företräde framför ditt potentiella intresse av att skydda din personliga integritet.
För statistik
Vi behandlar ditt kund nummer och andra referensnummer i syfte att sammanställa statistik. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse av att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål väger därför tyngre än eventuella intressen du har av att skydda din personliga integritet.
För hantering av reklamationer, returer etc.
Vi behandlar namn, adresser, mobil- och telefonnummer, e-postadresser och köp historik för att hantera eventuella förfrågningar du kan ha om att returnera produkter eller för att utöva dina konsumenträttigheter att göra anspråk på defekter och förseningar mot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att det är nödvändigt för att uppfylla rättsliga skyldigheter som åligger oss enligt konsumentlagstiftningen.
För bokföring
Vi behandlar information om transaktionen som har skett mellan dig och Vaida Simplify Beauty AB för redovisnings ändamål. Vi behandlar information om köpet, namn, adresser, mobil- och telefonnummer samt e-postadresser. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att det är nödvändigt för att uppfylla en rättslig skyldighet som åligger oss.
4. TILL VEM RÖJAR VI PERSONUPPGIFTER OCH VAR BEHANDLAR VI DET GEOGRAFISKT?
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av företag inom Vaida Simplify Beauty AB Group.
Vaida Simplify Beauty AB kan också lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Exempel på tredje parter som vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till är bland annat logistikföretag i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, marknads förings partners, kreditupplysnings- eller inkassobyråer för kreditprövning samt advokatbyråer för hantering av juridik. frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Om du köper en produkt som inkluderar försäkring kommer vi att lämna ut dina personuppgifter till den relevanta försäkringsleverantören. Alla dessa enheter är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.
Vaida Simplify Beauty AB kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och partners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade data behandlare. Vi har avtal med våra data behandlare som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna integritets policy och våra instruktioner.
Vaida Simplify Beauty AB kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Vaida Simplify Beauty AB lämnar ut sådan information. Vaida Simplify Beauty AB kan också avslöja dina personuppgifter för att möjliggöra en sammanslagning, förvärv eller försäljning av hela eller delar av Vaida Simplify Beauty AB tillgångar.
Som en allmän regel behandlar Vaida Simplify Beauty AB dina personuppgifter endast inom EU och EES. Om personuppgifter behandlas utanför EU och EES säkerställer vi att dina uppgifter skyddas på ett sätt som motsvarar det skydd som erbjuds inom EU/EES genom att använda standardavtalsklausuler som vi har ingått med dessa enheter eller andra lämpliga säkerhetsåtgärder . En kopia av standardavtalsklausulerna finns här: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en.
5. HUR LÄNGE BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTERNA?
Vi behandlar endast personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål för vilka uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgifter kan lagras på flera platser för olika ändamål. Det innebär att en uppgift som har tagits bort från ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgifterna fortfarande krävs.
Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att hantera din kundrelation behandlas under den tid som krävs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.
Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid som krävs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring i form av nyhetsbrev och "pushnotiser" behandlas tills du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi i den mån det är möjligt även att radera de personuppgifter vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering. Personuppgifter som vi behandlar för andra marknadsförings ändamål än nyhetsbrev och "pushnotiser" behandlas under kundrelationen och under ett år därefter.
Personuppgifter som vi behandlar i statistik syfte behandlas tills det aktuella redovisnings materialet har raderats, närmare bestämt under sju år.
Personuppgifter som vi behandlar för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter gentemot dig, såsom att uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrätts åtaganden, behandlas under den period som vi har dessa juridiska skyldigheter enligt lag.
Personuppgifter som vi behandlar för redovisnings ändamål behandlas i sju år i enlighet med tillämplig bokförings lagstiftning. Dina personuppgifter kan lagras längre än vad som anges ovan om det är nödvändigt för att följa lagkrav, förordningar eller myndighetsbeslut.
6. DINA RÄTTIGHETER
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lagen. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som anges i lagen (EU:s allmänna dataskydds förordning). Rätt till information, tillgång, rättelse, radering, begränsning etc. Du har rätt att skriftligen och utan kostnad begära information om de personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära korrigeringar av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerat om dig och att begära en kopia av dina personuppgifter. Du kan också ha rätt att begära att behandlingen begränsas. Du kan till exempel ha rätt till begränsning om du har invänt mot vår behandling av dina personuppgifter, eller om du har begärt rättelse och vill begränsa vår användning samtidigt som vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta. Om du inte har skäl för din begäran eller om din begäran är orimlig, till exempel om du begär åtkomst eller radering ofta och med korta intervall, har vi rätt att vägra att följa din begäran eller att ta ut en avgift som täcker administrativa kostnader som din begäran medför.
Rätt till data portabilitet
Du kan ha rätt att få de personuppgifter om dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Rätt att invända mot direktmarknadsföring Du kan när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter för detta/dessa ändamål, vänligen informera oss genom att kontakta oss med kontaktuppgifterna nedan, se avsnitt 7. Vi kommer då att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål (s) och ta bort uppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta att behandla dem för andra ändamål i enlighet med denna integritets policy. Rätt att lämna in ett klagomål Om du är missnöjd med hur vi har behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna enligt punkt 7 nedan. Du har även rätt att lämna in ett klagomål angående vår behandling av dina personuppgifter till:
Integritets skydds myndigheten Box 8114
104 20 Stockholm
imy@imy.se
Om ditt klagomål endast avser ett företag i ett annat EU-land har du rätt att lämna in ditt klagomål till relevant data skydds myndighet i det landet. Här är en lista över data skydds myndigheter i andra länder: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en
7. KONTAKTA OSS
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- via e-post: vaidajancenkaite@gmail.com
- genom att skriva till Vaida Simplify Beauty AB Överforsvägen 11, 148 91 Ösmo.